کاردرمانی اتیسم در اصفهان

  1. خانه
  2. مقالات
  3. کاردرمانی اتیسم در اصفهان
کاردرمانی اتیسم

کاردرمانی اتیسم به عنوان موثرترین راهکار توانبخشی در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم شناخته می شود.

اختلال شدید در برقراری روابط اجتماعی ، الگوهای رفتاری غیر طبیعی و علائق و فعالیت های غیرطبیعی از مهم ترین مشخصه های کودکان مبتلا به اتیسم است که اغلب در سنین زیر سه سالگی مشخص می شود.

ضعف در روابط اجتماعی یکی از مهم‌ترین مشکلات کودکان مبتلا به اختلال اتیسم است ، این کودکان تمایلی به برقراری ارتباط با اطرافیان حتی ارتباط چشمی ندارند.

کودکان اتیسم برخلاف سایر کودکان وابستگی معناداری به والدین خود ندارند و حتی ممکن است بدون اضطراب جدایی اقدام به دور شدن از والدین خود بکنند.

ناتوانی در برقراری ارتباط با همسالان و عدم تمایل به بازی کردن به همسالان نیز از مشخصه های این کودکان است که با راهکارهای کاردرمانی اتیسم می توان به بهبود آن ها کمک کرد.

اختلالات مرتبط با گفتار و تکلم بطور صحیح و تاخیر در گفتار نیز از مشکلات شایع در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم است که با روش های گفتاردرمانی اتیسم قابل بهبود هستند.
گفتاردرمانی نقش بسیار مؤثری در بهبود مشکلات کلامی این کودکان دارد.

از آن جایی که هیچ آزمایش و تست پزشکی برای تشخیص اتیسم وجود ندارد والدین باید رفتارهای کودکان خود را بطور دقیق ارزیابی کنند و در صورت مشکوک شدن به علائم اتیسم به متخصص کاردرمانی مراجعه کنند تا در صورت وجود اتیسم روش های کاردرمانی اتیسم هرچه سریع تر آغاز شود.

علائم کودکان اتیسم

  • رفتارهای غیرطبیعی و تکرار شونده
  • اختلال یکپارچگی حسی
  • وابستگی غیرمعمول به اشیا
  • پرخاشگری ، انزوا و …
  • درآوردن صدا های غیرطبیعی
  • اختلال خلق که بصورت خنده و یا گریه بی دلیل
  • واکنش کم یا خیلی زیاد نسبت به محرک ها همچون نور و صدا

کاردرمانی اتیسم

کاردرمانی اتیسم

 

توانبخشی این کودکان شامل کاردرمانی جسمی _ ذهنی و گفتاردرمانی است که باید پس از تشخیص این اختلال در کوتاه ترین زمان ممکن شروع شود.

هرچه راهکارهای توانبخشی این کودکان در سنین پایین تر آغاز شود احتمال موفقیت در درمان نیز بیشتر خواهد شد.

کار درمانگران در حوزه اتیسم در حوزه های مهارت های اجتماعی، مهارت های شناختی، رفتار درمانی، توانبخشی جسمی حرکتی، پردازش حسی و بازی درمانی فعالیت می کنند.

بهبود یکپارچگی حسی که از مشکلات شایع در این کودکان است نیز با روش های کاردرمانی ذهنی تا حد زیادی امکان پذیر است.

بازی درمانی یکی از تکنیک های موثر در کادرمانی اتیسم است.
در این روش کار درمانگر در اتاق بازی با استفاده از بازی‌ های خاص اقدام به ایجاد هیجان در کودک ، تخیله انرژی و هیجان و افزایش تمرکز و توجه در کودک می کند.
بازی پایه و اساس نخستین روابط اجتماعی کودک است و کودکان طیف اتیسم از طریق بازی می توانند مهارت های اجتماعی خود را تقویت و توانایی ارتباط با اطرافیان را بدست آورند.

افزایش سازگاری اجتماعی، برقراری روابط مفید و مؤثر با دیگران و پذیرش مسئولیت‌ های اجتماعی از جمله مهم ترین اهداف کاردرمانی اتیسم است.

توانبخشی شناختی با هدف بهبود توجه، تمرکز، توانایی درک احساسات ، اهداف و … توسط کاردرمانی اتیسم در حوزه کاردرمانی اتیسم ارائه می شود.

رفتاردرمانی نیز از تکنیک های کاردرمانی در این کودکان است که به بهبود مشکلات رفتاری این کودکان کمک می کند.

کاردرمانی جسمی نیز برای کمک به بهبود مشکلات جسمی _ حرکتی این کودکان ( مشکل هماهنگی حرکتی، تعادل و مهارت های حرکتی ظریف ) ارائه می شود.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی در اصفهان – بهترین کاردرمانی اصفهان – کاردرمانی کودکان در اصفهان

فهرست
مشاوره رایگان و رزرو آنلاین نوبت